امام رضا عليه السلام :لَيسَ مِن دَواءٍ اِلاّ و َهُوَ يُهيجُ داءً؛دارويى نيست مگر اين كه بيمارى ديگرى را تحريك مى كند.كافي (ط - الإسلامية) ج‏8، ص 273 ، ح409 * امام رضا عليه السلام :اِثنانِ عَليلانِ أَبَدا : صَحيحٌ مُحتَمٍ و َعَليلٌ مُخَلِّط؛دوگروه هميشه مريضند، سالمى كه پرهيز میكند و مريضى كه پرهيز نمیكند. فقه الرضا ص 340 * * امام رضا عليه السلام :لَيسَ مِن دَواءٍ اِلاّ و َهُوَ يُهيجُ داءً؛دارويى نيست مگر اين كه بيمارى ديگرى را تحريك مى كند.كافي (ط - الإسلامية) ج‏8، ص 273 ، ح409 * *

روايت 26 تا 50

روايت 26 تا 50

روايت 26 تا 50
26- قال رسول اللّه صلّى اللّه و عليه و آله و سلّم :من قل اءكله قل حسابه .
فرمود: كسى كه خوراكش سبك تر و كم تر است ، لاجرم حساب و كتابش نيز در روز قيامت سبك تر خواهد بود.
27- قال رسول اللّه صلّى اللّه و عليه و آله و سلّم :لايشربن احدكم قائما.
فرمود: هنگامى كه ايستاده هستى از نوشيدن پرهيز كن .
28- قال رسول اللّه صلّى اللّه و عليه و آله و سلّم :المحتكر ملعون فى الدنيا و الآخرة .
فرمود: احتكاركننده ملعون دنيا و آخرت است .
29- قال رسول اللّه صلّى اللّه و عليه و آله و سلّم :الاحتكار فى عشرة البّر والشعير و التمر و الزبيب و الذرة و السمن و العسل و الجبن و الجوز و الزيت .
فرمود: در ده چيز احتكار(كالايى را ذخير كردن تا در موقع مناسب گران تر به فروش برسانند)است : 1. گندم 2. جو 3. خرما 4. كشمش 5. ذرت 6. روغن 7. عسل 8. پنير 9. گردو 10. روغن زيتون
30- قال رسول اللّه صلّى اللّه و عليه و آله و سلّم :اذا لم يكن للمرء تجارة الاّ فى الطعام طغى و بغى .
فرمود: اگر انسان به غير تجارت مواد غذايى ، تجارت ديگرى نداشته باشد دچار طغيان و معصيت مى شود.
علتش اين است كه اگر تاجر فقط مواد غذايى و خوراكى مردم را در اختيار داشته باشد ممكن است روزى طمع كرده آن را احتكار كند و يا گران بفروشد.
31- قال رسول اللّه صلّى اللّه و عليه و آله و سلّم :من جمع طعاما يتربّص ‍ به الغلآء اءربعين يوما فقد برى من اللّه و برىِ اللّه منه .
فرمود: كسى كه يك ماده غذايى را به اميد اين كه گران شود و گران بفروشد، چهل روز نگه دارد، او از خداوند دور شده و خداوند هم از وى برى خواهد بود.
32- قال رسول اللّه صلّى اللّه و عليه و آله و سلّم :من احتكر على المسلمين طعاما ضربه اللّه تعالى بالجذام والافلاس .
فرمود: كسانى كه موادغذايى مسلمانان را احتكار كنند، خداى متعال آنان را به بيمارى جذام و بيچارگى دچار خواهد كرد.
در واقع پيامبر گرامى اسلام صلّى اللّه و عليه و آله و سلّم ، محتكرين موادغذايى را نفرين كرده اند.
33- قال رسول اللّه صلّى اللّه و عليه و آله و سلّم :تسحروا فانّ السحور بركة .
فرمود: سحرى بخوريد كه خير و بركت در سحرى خوردن است .
34- قال رسول اللّه صلّى اللّه و عليه و آله و سلّم :سحروا خلاف اءهل الكتاب .
فرمود: برخلاف اهل كتاب (يهودى و نصارى )كه سحرى نمى خورند، سحرى بخوريد.
35- قال رسول اللّه صلّى اللّه و عليه و آله و سلّم :عليكم بالهريسة فانّها تنشط للعبادة اربعين يوما و هى التى نزلت علينا بدل مائدة عيسى .
فرمود: بر شما باد خوردن حليم (غذايى كه از گندم و گوشت كوبيده شده ، تهيه مى شود)كه نشاط دهنده ى انسان در راه عبادت و بندگى تاچهل روز است و حليسم خوراكى است كه در عوض مائده اى بر عيسى عليه السّلام برايم فرستاده شد.
يعنى ارزش حليم چون ارزش مائده ى آسمانى بر عيسى عليه السّلام است .
36- قال رسول اللّه صلّى اللّه و عليه و آله و سلّم :لاتقطعوا الخبز بالسكين و اكرموه فانّ اللّه تعالى اءكرمه .
نان را با كارد مبريد و گرامى بداريدش ، چنان كه خداى متعال آن را گرامى و ارزشمند داشت .
37- قال رسول اللّه صلّى اللّه و عليه و آله و سلّم :ثلث لقمات بالملح قبل الطعام تصرف عن ابن آدم اثنين و سبعين نوعا من البلاء منه الجذام و البرص .
فرمود: سه لقمه با نمك خوردن قبل از غذا، هفتاد و دو بيمارى هم چون جذام و برص (نوعى بيمارى پوستى ) را از بنى آدم دفع مى كند.
38- قال رسول اللّه صلّى اللّه و عليه و آله و سلّم :من اءكل الملح قبل كل شى دفع اللّه عنه ثلثمائة و ثلثين نوعا من البلاء اهونها الجذام .
فرمود: كسانى كه قبل از خوردن هر چيز، مقدارى نمك مى خورند خداى متعال سى صد و سى نوع بلا و بيمارى كه كم ترين آن بلاها، جذان است ، را از وى دور كند.
نمك علاوه بر اين كه طعه دهنده ى غذا است ، يكى از املاح لازم براى بدن است . نمك يا همان كلريد سديم در معده و اثنى عشر تجزيه شده و اسيد كلريدريك معده را درست مى كند، كه كمك كننده ى هضم غذاست . عملكرد ديگر نمك برقرارى فشار اسمزى بين مايعات و سلول هاى بدن است . قابل ذكر است كه خوردن نمك براى كسانى كه سالم هستند در نظر گرفته شده ، و براى كسانى كه به تجويز پزشك ، مصرف نمك مضر شناخته شده بايد از خوردن آن خوددارى كنند.
39- قال رسول اللّه صلّى اللّه و عليه و آله و سلّم :افتتحوا بالملح فانّه دواء من سبعين دآء.
فرمود: خوردن را با نمك آغاز كنيد كه آن دواى هفتاد درد است .
شايد مراد از هفتاد يا سيصد و سى از جهت نفع بى شمار اين ماده غذايى است نه آن كه دقيقا هفتاد درد را درمان كند و در محاورات عمومى به كاربردن چنين اصطلاحى در همه ى زبان ها معمول است . مثلا مى گويند: صد بار آمدم نبودى ؟ يعنى زياد آمدم .
40- قال رسول اللّه صلّى اللّه و عليه و آله و سلّم :اءفضل الصدقة اءلماء.
فرمود: بهترين صدقات آب است .
در قديم خصوصا در سرزمين حجاز، هيچ كيميايى چون آب ارزشمند نبود، حضرت سفارش فرمود تا آب را به عنوان صدقات جاريه قرار دهند، لذا متموّلين در گذشته با ساختن آب انبار و قنات و مانند آن و وقف آن براى عموم سعى در ايجاد صدقه جاريه داشتند. ضمنا احاديث در اين باب بسيار است .
41- قال رسول اللّه صلّى اللّه و عليه و آله و سلّم :اذا اشتهيتم الماء فاءشربوه مصّا و لا تشربوه عبّا.
فرمود: هنگامى كه ميل به آب داشتيد (تشنه بوديد) آن را به مكيدن (جرعه جرعه ) بنوشيد آن را لاجرعه (يك باره ) نياشاميد.
يعنى يك ليوان آب را يك نفس وارد معده نكنيد، بلكه جرعه جرعه بنوشيد تا آب ، اين مايع حياتى بر بدنتان گوارا باشد.
42- قال رسول اللّه صلّى اللّه و عليه و آله و سلّم :اءلعب يورث الكبّاد.
فرمود: نوشيدن لاجرعه ى آب براى كبد (جگر سياه ) مضر است .
تصور كنيد: يك ليوان آب يخ صفر درجه يك باره وارد معده شود و كبد اين غده ى حساس بدن ، كه بايد با درجه ى حرارت معين كار كند، در اثر هم جوارى با معده چه بلايى به سرش مى آيد.
43- قال رسول اللّه صلّى اللّه و عليه و آله و سلّم :من تعوّد كثرة الطعام و الشراب قسى قلبه .
فرمود: كسى كه خود را به پرخوردن و زياد نوشيدن عادت دهد، سنگ دل مى شود.
44- قال رسول اللّه صلّى اللّه و عليه و آله و سلّم : اذا شرب اءحدكم المآء وتنفس ثلاثا كان آمنا.
فرمود: اگر هنگام نوشيدن آب ، حداقل سه بار تنفس كنيد، سلامتى خويش ‍ را تاءمين كرده ايد.
45- قال رسول اللّه صلّى اللّه و عليه و آله و سلّم :شرار امّتى الّذين ياكلون مخاخ العظام .
فرمود: اشرار امّت من كسانى هستند، كه مغز استخوان مى خورند.
46- قال رسول اللّه صلّى اللّه و عليه و آله و سلّم :انّ ابليس يخطب شياطينه و يقول عليكم باللّحم و المسكر و النسا فانّى لااجد اجماع الشّرّ الّا فيها.(2)
فرمود: شيطان رجيم به شيطان ها (انسان هاى معصيت كار) مى گويد: بر شما باد خوردن گوشت و شراب و زن و من هيچ اجماعى را شرتر از اين نيافتم .
47- قال رسول اللّه صلّى اللّه و عليه و آله و سلّم :عليكم باكل الجزور.
فرمود: بر شما باد خوردن بره هاى چاق و فربه .
چون احتمال بيمارى در حيوانات لاغر بيش تر است .
48- قال رسول اللّه صلّى اللّه و عليه و آله و سلّم :اللّحم ينبت اللّحم و من ترك اللّحم اربعين صباحا سآء خلقه .
فرمود: خوردن گوشت باعث روييدن گوشت در بدن مى شود و اگر كسى چهل روز خوردن گوشت را ترك كند، بداخلاق و عصبى خواهد شد.
چون يك سرى ويتامين ها و پروتئين هاى مهم و ضرورى بدن در گوشت قرمز است اگر مصرف آن قطع شود پروتئين ها و ويتامين هاى ضرورى به خصوص ويتامين B12 و... كه بيش تر در گوشت ، آن هم گوشت قرمز است ، به بدن نمى رسد. هم چنين بيش ترين منبع آهن بدن نيز در گوشت قرمز و جگر است . بيش تر كسانى كه گوشت خوار نيستند دچار كم خونى مى شوند. علاوه بر آن موجب بيمارى جسمى و روحى است كه باعث بدخلقى فرد نيز خواهد شد.
49- قال رسول اللّه صلّى اللّه و عليه و آله و سلّم :من ترك اءكل الميتة و الدّم و لحم الخنزير عند الاضطرار و مات فله النّار خالدا مخلدا.
فرمود: كسى كه در هنگام ضرورت يعنى هنگامى كه هلاكتش قطعى است از خوردن گوشت حيوان مرده و يا خون و گوشت بوزينه اِبا كند و بميرد در آتش جهنّم مخلد خواهد بود.
زيرا اين عمل نوعى خودكشى است . و اين حديث نشان دهنده ى اهميت حيات انسان است .
50-قال رسول اللّه صلّى اللّه و عليه و آله و سلّم :لا تقطعوااللحم بالسكين على الخوان فانه من صنع الاعاجم و انهشوه نهشا فانه اهناء و امرو.
فرمود: گوشت را با چاقو نبريد كه بر سفره بگذاريد زيرا اين كار از كارهاى عجم است ، بلكه گوشت را كوبيده مصرف كنيد كه بر شما گواراتر است .
شايد قطعه قطعه كردن گوشت با چاقو، مصرف آن را در سفره مشكل مى كرده ، لذا حضرت فرمود: براى مصرف راحت تر و نيز خوشمزه تر بودن ، آن را بكوبيد. چنان كه امروز در بين ايرانيان آب گوشت را اين گونه مى كنند. برخلاف بيفتِك اروپاييان كه گاهى با كارد و چنگال هم نمى توان مصرف كرد.