* امام رضا عليه السلام :لَيسَ مِن دَواءٍ اِلاّ و َهُوَ يُهيجُ داءً؛دارويى نيست مگر اين كه بيمارى ديگرى را تحريك مى كند.كافي (ط - الإسلامية) ج‏8، ص 273 ، ح409 * * امام رضا عليه السلام :لَيسَ مِن دَواءٍ اِلاّ و َهُوَ يُهيجُ داءً؛دارويى نيست مگر اين كه بيمارى ديگرى را تحريك مى كند.كافي (ط - الإسلامية) ج‏8، ص 273 ، ح409 * * امام رضا عليه السلام :اِثنانِ عَليلانِ أَبَدا : صَحيحٌ مُحتَمٍ و َعَليلٌ مُخَلِّط؛دوگروه هميشه مريضند، سالمى كه پرهيز میكند و مريضى كه پرهيز نمیكند. فقه الرضا ص 340

کلیات طرح فرهنگی تربیتی جوانه های مهر

  • یکشنبه, فروردين 31 1393
  • نوشته شده توسط 
  • اندازه نوع خط کاهش اندازه نوع خط افزایش اندازه نوع خط

 تربیت به معنای پروردن است و با ایجاد دگرگونی به منظور دستیابی به کیفیت مطلوب، حاصل می­شود، و با عینیت بخشیدن به کمالات بالقوه به طور تدریجی به­دست می­آید.

طرح فرهنگی تربیتی جوانه های مهر

مقدمه :

 تربیت به معنای پروردن است و با ایجاد دگرگونی به منظور دستیابی به کیفیت مطلوب، حاصل می­شود، و با عینیت بخشیدن به کمالات بالقوه به طور تدریجی به­دست می­آید. اگر پدیده­ای جاندار و قابل رشد را، از صورت و حالت نامطلوب به سمت کیفیت مطلوب یا بهتر، کمال بخشیدیم، می گوییم او را تربیت کرده­ایم، و استعدادهای بالقوه آن را، برای کمال فعلیت بخشیده­ایم. بر اساس این تعریف، موضوع قابل تربیت، پدیده­های قابل رشد و تکامل­پذیری چون انسان­ها، حیوانات و گیاهان می­توانند باشند و درغیر این موارد کاربردی ندارد؛ زیرا اشیایی که تمام کمالات بالقوه آنها فعلیت یافته یا فاقد کمالات بالقوه­اند تربیت هم نمی­پذیرند. به همین دلیل است که واژه تربیت در مورد انسان و حیوان و روییدنی­ها که رشد و نمو محسوس دارند، به کار می­رود و در هر کدام از این موارد نیز معنای خاصی دارد. در مورد انسان، تربیت به معنای رشد گرایش­های متعالی و اخلاق نیکو و فعلیت یافتن کمالات بالقوه نفسانی است و درباره حیوانات، رشد غرایز یا عادت دادن آنها به کاری است که مورد نظر تربیت­کننده است و در مورد گیاهان، رشد و باروری بیش از حد معمول مراد است که با ایجاد اوضاع مناسب صورت می­گیرد.

در وجود انسان، دوگونه استعداد و توانایی نهفته است: یکی استعدادهای طبیعی، که بدون دخالت و اراده انسان، رشد و فعلیت می­یابد و قانون هدایت عمومی بر آنها حاکم است. دیگری، توانایی­های معنوی که در پرتو اراده و خواست انسان، فعلیت می­یابد و با عینیت یافتن آنها شخصیت حقیقی انسان شکل می­گیرد. این استعدادها اصلاح­شدنی، و همین­ها موضوع تربیت است. در وجود انسان، استعدادهای معنوی فراوانی نهفته است و کمال انسان با رشد صحیح آنها تحقق می­یابد. هر کسی در رشد استعدادهای معنوی خود دخالت مستقیم دارد؛ یعنی اگر بخواهد، می­تواند استعدادهایش را رشد دهد. از آنجا که برای ارزش­های معنوی و کمالات انسان، نهایتی تصور نمی­شود، هیچ کسی، هر چند از ارزش­های والا و بلندی برخوردار باشد، باز هم از تربیت بی نیاز نیست. این جهات، سبب شده است که انسان بیش از هر پدیده دیگر اصلاح­پذیر و تربیت او ضروری باشد.

اهداف:

  • ارتقاء سطح اطلاعات دینی
  • تعمیق باورهای دینی و تقویت ایمان مذهبی و آشنایی بیشتر با آموزه­های اسلامی
  • ایجاد روحیه­ی التزام و تقید به معیارها وضوابط شرع مقدس
  • افزایش انگیزه، نشاط و ایجاد روحیه­ای شاداب و پرنشاط
  • ایجاد ارتباط پیوسته با کارشناسان مذهبی – فرهنگی
  • ایجاد انس و الفت بین خانواده­ها و فرزندان آنها
  • ایجاد فضای مشترک بین والدین و فرزندان
  • تغییر و تعدیل فضای ذهنی و بازی­های فرزندان

راهبردها:

به منظور تحقق اهداف یاد شده اصلی­ترین راهبردها در اجرای این طرح عبارتند از:

  • استفاده از روش­های غیرمتمرکز و غیرحضوری
  • استفاده بهینه از اوقات فراغت و روزهای تعطیل
  • استفاده از ظرفیت­ها و امکانات فرهنگی موجود در مراکز (استفاده از فضای باز و حضور در طبیعت)
  • برقراری ارتباط مخاطبان با کارشناسان مراکز 
  • ایجاد کارگروه یا اتاق فکر

کلیات طرح:

این طرح شامل فرزندان پرسنل مراکز می­باشد که در مرحله اول کلیه اطلاعات فرزندان در فرم مخصوصی ثبت و جمع آوری می­گردد . پس از جمع آوری و جداسازی گروه­های هدف کار و برنامه با گروه هدف شروع می­گردد . برای اجرای این طرح پیشنهاد می­گردد:

الف: استفاده از روش­های غیرمتمرکز و غیرحضوری

در این راستا برای گروه­های هدف در مناسبت­های مختلف و برنامه­های گوناگون بسته­های فرهنگی ارسال می­گردد و این قسمت بیشتر برای ایجاد ارتباطات اولیه و تداوم ارتباط می­باشد که در این زمینه می­توان نشریه­ای ثابت را در دستور کار قرار داد و به­صورت مرتب با گروه­های هدف ارتباط برقرار کرد.

ب: استفاده بهینه از اوقات فراغت و روزهای تعطیل

برای استفاده از اوقات فراغت بویژه تابستان اردوهای فرهنگی برای گروه هدف برگزار می­گردد و برنامه­ها به­صورت حضوری در قالب جلسات فرهنگی و برنامه­های آموزشی تفریحی و برنامه­های غیرحضوری خواهد بود. توضیحات لازم  داده خواهد شد.

برنامه­های تابستان:

برنامه­های تابستان باید بیشتر در جهت جذب و ترغیب افراد برای حضور در برنامه­های مراکز باشد و کارشناس هر مرکز خود مسئول برگزاری برنامه های اعلام شده می­باشد که اصلی­ترین آنها ایجاد جلسات فرهنگی در قالب برنامه­های مفرح متناسب با سن گروه مخاطب و ایجاد ارتباطی صمیمی و دوستانه با آنها می­باشد.

ج: استفاده از ظرفیت­ها و امکانات فرهنگی موجود در مراکز

با توجه به آموزشی بودن اکثریت مراکز درمانی، مراکز دارای فضاهای آموزشی مناسب هستند که در ایام تابستان و معمولا پنج شنبه­ها تعطیل می باشند کارشناسان باید در مراکز این مسائل را پیگیری نمایند و از تمام ظرفیت­های موجود در مراکز از قبیل زمین بازی؛ فضای سبز؛ سالن کنفرانس و کلاس­های درس موجود در مراکز؛ مسجد و غیره ... استفاده کافی را بنمایند.

  د: برقراری ارتباط مخاطبان با کارشناسان مراکز 

در این طرح تلاش بر این است که ارتباط کارشناسان با گروه­های هدف هر چه بیشتر شود که در ایام تعطیلات با برگزاری کلاس و برنامه­0های تفریحی این اتفاق خواهد افتاد و در طول سال با برگزاری طرح پشتیبان تحصیلی که کارشناس با توجه به پیگیری وضعیت درسی، روحی بچه ها می­تواند کلاس­ها و برنامه­هایی برای کمک درسی افراد در نظر بگیرد و حداقل هفته­ای یک بار  با مخاطبین ارتباط برقرار نماید.

  و: ایجاد کارگروه (اتاق فکر) طرح

اتاق فکر در ستاد مرکزی دفاتر نسیم­مهر برگزار می­گردد که متشکل از مسئول فرهنگی و تعدادی از کارشناسان می­باشد.

برنامه­ها و نظرات پس از تایید مدیر دفاتر نسیم مهر وارد مرحله اجرا می­گردد.

شرح وظایف کار گروه:

 برنامه­ریزی کلیه برنامه­های فرهنگی برای گروه­های هدف

ایجاد نشریه و برگزاری برنامه­های همگانی 

آماده­سازی شرح وظایف و توجیح و آموزش کارشناسان مراکز برای اجرای طرح مربوطه

انتخاب گروه هدف و ساماندهی برنامه­ها

پیگیری و رصد برنامه­های اجرا شده در مراکز

 

 

 

 

معاونت فرهنگی دفاتر نسیم مهر

نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

  تابستان 1392

 

مشاهده 11588 مرتبه
رای دادن به این مورد
(0 رای)
منتشر شده در فرهنگی

ارسال نظر