امام رضا عليه السلام :اِثنانِ عَليلانِ أَبَدا : صَحيحٌ مُحتَمٍ و َعَليلٌ مُخَلِّط؛دوگروه هميشه مريضند، سالمى كه پرهيز میكند و مريضى كه پرهيز نمیكند. فقه الرضا ص 340 * امام رضا عليه السلام :لَيسَ مِن دَواءٍ اِلاّ و َهُوَ يُهيجُ داءً؛دارويى نيست مگر اين كه بيمارى ديگرى را تحريك مى كند.كافي (ط - الإسلامية) ج‏8، ص 273 ، ح409 * * * * امام رضا عليه السلام :لَيسَ مِن دَواءٍ اِلاّ و َهُوَ يُهيجُ داءً؛دارويى نيست مگر اين كه بيمارى ديگرى را تحريك مى كند.كافي (ط - الإسلامية) ج‏8، ص 273 ، ح409
دوشنبه, 27 مرداد 1393 14:05

حضرت آيت الله العظمي سبحاني ویژه

نوشته شده توسط 
رای دادن به این مورد
(0 رای)
شبيه سازى عضو انسان
سؤال 1294 . آيا شبيه سازى عضو انسان و يا شبيه سازى انسان به قصد كمك به ديگران و درمان ديگران جايز است يا خير؟

بسمه تعالى: شبيه سازى در عضو بدون نياز به شبيه سازى انسان كامل اشكال شرعى ندارد بلكه بسيار خوب است كه نقص اعضاء از بين مى رود، اما شبيه سازى به صورت انسان كامل مايه فساد و از بين رفتن نسب خواهد بود، علاوه بر اين نوعى دخالت در آفرينش است و حرام مى باشد . والله العالم

نسبت كودك متولد شده در رحم اجاره اى

هرگاه اسپرم زوج با تخمك زوجه تلقيح شود اما پرورش جنين را در رحم اجاره اى قرار گيرد حكم فرزند چيست؟

بسمه تعالى: فرزند ياد شده از آن زوج و زوجه است كه از اسپرم و تخمك آنها متولد شده است ولى نسبت به صاحب رحم اجاره اى احتياط شود يعنى اين فرزند احتياطاً نمى تواند با صاحب رحم و فرزندان او ازدواج كند . والله العالم

اسپرم شوهر با تخمك زن ديگر در رحم همسر

خانمى، تخمك براى بچه دار شدن ندارد، لذا اسپرم شوهرش را با تخمك زن ديگرى بارور مى كنند و در رحم اين خانم قرار مى دهند اگر اين كار با مقدمات حلال صورت گيرد جايز است؟

بسمه تعالى: هرگاه زنى كه اسپرم شوهر با تخمك او تلقيح شده، زن شرعى او باشد و در اين صورت تخمك تلقيح شده را در رحم زن اول قرار دهند اشكال ندارد و فرزندى كه متولد مى شود براى زن صاحب رحم محرم خواهد بود چون فرزند شوهرش است و اما اگر آن زن زوجه شرعى نباشد چنين تلقيحى جايز نيست . والله العالم

اسپرم غير شوهر

مردى اسپرم ندارد لذا اسپرم اجنبى را با تخمك همسرش بارور مى كند و در رحم همسرش قرار مى دهند آيا اين كار جايز است؟

بسمه تعالى: جايز نيست . والله العالم

رحم اجاره اى

شوهرو همسر اسپرم و تخمك دارند ولى رحم قابل نگهدارى جنين را ندارد ولذا اسپرم را با تخمك در بيرون تلقيح مى كند و در رحم اجنبيه (رحم اجاره اى) قرار مى دهند اگر اين كار با مقدمات حلال صورت گيرد جايز است؟ و آيا فرزند با اين سه نفر(صاحب اسپرم، صاحب تخمك، صاحب رحم) محرم است؟

بسمه تعالى: در صورتى كه صاحب رحم اجاره اى شوهر نداشته باشد صاحب اسپرم وى را در مدت نگهدارى جنين عقد موقت كند و فرزندِ صاحب اسپرم و تخمك مى باشد و نسبت به صاحبِ رحم بايد احتياط كرد . والله العالم

انجماد جنين

با توجه به امكان انجماد جنين و انتقال آن پس از سالها به رحم، آيا جنين ارث مى برد؟

بسمه تعالى: حملى موجب ارث است كه در رحم مادر به صورت زنده در حال رشد و حركت باشد در فرض مسأله منجمد است، هرگز معلوم نيست كه حالت حمل به خود بگيرد يا نه، بنابراين موضوعِ ارث منتفى است . والله العالم

تخمك اهدائى به زنى كه نازاست

زنى كه نازاست اگر از زنى تخمك اهدائى بگيرد و پس از تلقيح داخل رحم گذاشته شود جايز است؟

بسمه تعالى: بايد تخمك را از زنى بگيرد كه به صورت عقد موقت زوجه شوهر باشد آنگاه تخمك در رحم خود قرار دهد . فرزندى كه متولد مى شود مربوط به زن صاحب تخمك است ولى مادر كه نطفه را در رحم پرورش داده مادر عرفى است و بايد مادر و فرزند به صورت احتياط با هم زندگى كنند . اگر دختر شد مشكلى نيست، اما اگر پسر شد پس از بلوغ در نگاه به يكديگر احتياط رعايت شود . والله العالم

مصرف الكل در دوران باردارى

اگر مادرى نسبت به فرزند خود در زمان انعقاد نطفه و يا در دوران باردارى سهل انگارى كند مثلاً از مشروبات الكلى مصرف كند و فرزند معلول به دنيا بيايد آيا وى مسئول خواهد بود؟
بسمه تعالى: بايد از هر كارى كه موجب معلوليت يا تلف بچه مى شود خود دارى كند و در صورت علم قطعى به معلوليت اگر چنين كارى را انجام بدهد و معلول بشود ضامن ديه خواهد بود  . والله العالم

معلوليت جنين و سقط آن

اگر آزمايشهاى طبى و سونوگرافى معلوليت قطعى جنين را بطور دقيق مشخص كند، بحدى كه بعد از تولد صددرصد موجب ناراحتى خويش و اسباب حرج براى والدين و در كل بر جامعه خواهد بود، اسقاط آن به نظر حضرت عالى چگونه است؟

بسمه تعالى: انسان است و كشتن آن جايز نيست.والله العالم

داروى گوارش و مضر بودن براى جنين

زنى سوال مى كند كه من حامله ام و دچار اختلال در دستگاه گوارش هستم متأسفانه داروى معالج بشدت براى جنين مضر است و اگر داروى نامبرده را مصرف نكند عوارض خطرناكى خواهد داشت وظيفه او چيست؟

بسمه تعالى: بايد درد را تحمل كند تا به جنين صدمه اى نرسد و اگر قابل تحمل نباشد به مقدار ضرورت براى حفظ جان خود اشكال ندارد ولى حق اسقاط جنين را ندارد. والله العالم

مضر بودن حمل

حدود بيست روز است كه خانم من حامله است متاسفانه پس از مراجعه به پزشكان متخصص حمل را براى همسرم مضر بلكه خطرناك توصيف كرده اند آيا اينجانب مى توانم با پرداخت ديه جنين را اسقاط نمايم؟

بسمه تعالى: مادامى كه خطر ملموس نباشد و حيات مادر در گرو بچه نباشد اسقاط جنين جايز نيست. والله العالم

حمل و ضعيف بودن وضعيت جسمى زن

زنى حامله است معاينات سونوگرافى نشان مى دهد كه حمل او دو جنين است اكنون وضعيت جسمانى او بقدرى نامساعد است كه در صورت ادامه حمل سلامت وى در مخاطره قرار خواهد داشت با توجه به وضعيت مزاجى او و تهديد جدى سلامت او مى تواند پيش از حلول روح به اسقاط جنين اقدام نمايد؟

بسمه تعالى: اگر اطمينان به خطر جانى باشد مادر مى تواند براى حفظ جان خود اقدام به سقط كند ولى تا خطر جدى نشده توكل به خدا كند و اسقاط جنين نكند.والله العالم

نفى ولد با آزمايش دى اِن اى

آيا زوج مى تواند با توجه به استفاده از وسايل مانع حاملگى و يا با آزمايش دى ان اى، نفى ولد نمايد؟

بسمه تعالى: فرزند ملحق به كسى است كه همسر با او هم فراش است و به تعبير پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) «الولد للفراش» هرگاه آزمايش ها برخلاف اين قاعده باشد قاعده مقدم است چون نمى توان به اين نوع آزمايشها اعتماد كرد، به تعبير ديگر مادامى كه شك و احتمال هست بايد بچه به صاحب فراش ملحق شود مگر اين كه به علم قطعى روشن شود كه اين بچه از غير شوهر است مثل اينكه در غياب شوهر همسر آبستن شود به صورتى كه نتوان آن را به شوهر نسبت داد . والله العالم

مشاهده 11314 مرتبه آخرین بروز رسانی دوشنبه, 27 مرداد 1393 19:58

ارسال نظر

کتابخانه احکام و روایات پزشکی